درمان آفتاب سوختگی پوست

مراقبت از پوست یکی از مهم ترین دغدغه های همیشگی شما خواهد بود و پوست یکی از حساس‌ترین قسمت‌های بدن بوده که نیاز به توجه و مراقبت همیشگی دارد و آفتاب سوختگی پوست یکی از عواملی است که پوست را در معرض پیری زودرس و بیماری‌ها قرار می‌دهد. آفتاب سوختگی در اثر قرار گرفتن در معرض اشعه ماورا بنفش خورشید یا تابش این اشعه از منابع مصنوعی رخ می‌دهد و برای پوست بسیار خطرناک است. خیلی از افراد با عوارض این مشکل آشنا نیستند و از کرم ضد آفتاب استفاده نمی کنند و ساده از کنار آن می‌گذرند؛ بنابراین دچار عوارض‌های مختلف آن می‌شوند.

ما در این مطلب می‌خواهیم در مورد اینکه آفتاب سوختگی چیست و علت ایجاد آن، درمان آفتاب سوختگی پوست و روش‌های آن توضیحات مفصلی را ارائه کنیم. پس اگر به کسب اطلاعات مفید در این زمینه علاقمندید، لطفاً تا پایان مطلب درمان آفتاب سوختگی پوست نشاط نو را همراهی کنید.  

آفتاب سوختگی چیست
آفتاب سوختگی چیست

آفتاب سوختگی چیست و چگونه رخ می‌دهد؟

این اتفاق در نتیجه قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید یا موارد مشابه آن مانند اشعه uv از سایر منابع یا تخت‌های برنزه رخ می‌دهد و در تابستان که پرتوهای خورشید اشعه‌های قوی‌تری ساطع می‌کنند، شایع‌تر می‌باشد.

زمانی که اشعه ماورا بنفش به پوست برخورد می‌کند، باعث آسیب به سلول‌های آن و جهش در DNA آنها می‌شود. اغلب سلول‌ها این آسیب را جبران می‌کنند و گاه شدت آسیب وارده به حدی است که غیر قابل ترمیم بوده و باعث افزایش جریان خون و گشاد شدن رگ‌ها می‌شود که به شکل قرمزی تورم و التهاب روی پوست نمایان می‌شود.

با اینکه در نهایت آفتاب سوختگی روی پوست بهبود پیدا می‌کند؛ اما برخی از سلول‌های جهش یافته زنده مانده و در نهایت سرطانی می‌شوند. سوختگی سه درجه دارد که درمان خانگی برای موارد یک و دو امکان‌پذیر بوده اما آفتاب سوختگی درجه سه بسیار نادر است و نیاز به درمان ضروری دارد.

در آفتاب سوختگی درجه یک به لایه بیرونی پوست آسیب وارد شده و پس از چند روز بهبود پیدا می‌کند. در آسیب درجه دو، آفتاب سوختگی باعث ایجاد تاول شده که با روش‌های خانگی پس از چند هفته مشکل برطرف می‌شود.

در آفتاب سوختگی درجه سه به تمام لایه‌های پوست و حتی لایه چربی زیر پوست آسیب وارد شده و پایانه‌های عصبی از بین می‌روند و درمان آن نیز مشکل‌تر خواهد بود؛ بنابراین باید به شدت مراقب پوست خود در برابر نور آفتاب باشید.

درمان خانگی آفتاب سوختگی و تیرگی پوست

زمانی که آفتاب سوختگی شما خفیف و یا متوسط باشد، درمان‌های خانگی برای مراقبت از پوست کاربرد داشته و پس از انجام این راهکارها و گذشت مدت زمان نقاهت، پوست شما رو به بهبودی خواهد رفت.

اما به این نکته توجه داشته باشید که در صورت استفاده از هر کدام از روش‌های زیر و افزایش علائم آفتاب سوختگی، درمان را متوقف کرده و به پزشک متخصص پوست مراجعه نمایید.  

  • استفاده از آلوئه ورا: آلوئه ورا می‌تواند آبرسانی به پوست را انجام داده و از پوسته پوسته شدن و خارش آن جلوگیری به عمل آورد. مولکول‌های قندی موجود در این گیاه باعث محافظت و تامین آب سلول‌های پوستی می‌شوند.

آلوئین موجود در این گیاه یک ضد التهاب عالی در نظر گرفته می‌شود. محتویات درون برگ آلوئه ‌ورا یک درمان خانگی بی‌نظیر برای آفتاب سوختگی بعد از شنا و یا سایر شرایط شناخته می‌شود.

در ضمن می‌توانید از ژل یا پمادهای آلوئه‌ ورا نیز ۲ تا ۳ بار در روز روی نواحی آسیب دیده بمالید و تیرگی‌های این ناحیه را برطرف نمایید.

 

  • بلغور جو دوسر برای درمان خانگی آفتاب سوختگی پوست: بلغور جو دوسر یک ماده اصلی در محصولات مراقبت از پوست مانند صابون‌ها، لوسیون‌ها، ماسک‌ها و اسکراب‌ها است. این ماده حاوی خواص آنتی اکسیدانی است که خارش و خشکی پوست را کاهش می‌دهد و در طب سنتی نیز با آفتاب سوختگی پوست مقابله می‌کند.

 

  • چای سبز و جوش شیرین برای تسکین درد و خنک شدن محل آفتاب سوختگی: چند کیسه چای سبز را در آب گرم خیس کرده و روی نواحی آفتاب سوخته بگذارید تا دردتان کاهش پیدا کند.ضمنا می‌توانید مقداری جوش شیرین را به آب خنک اضافه کرده و به مدت ۱۵ دقیقه در وان حاوی این محلول دراز بکشید.

 

  • استفاده از روغن‌ها و اسانس‌های گیاهی: روغن نارگیل و یا روغن ویتامین E می‌تواند به آبرسانی و افزایش روند بهبود پوست آفتاب سوخته کمک کند. در ضمن شما می‌توانید از روغن‌های ضروری مانند اسطوخودوس برای از بین بردن سوزش این نواحی کمک بگیرید.
درمان سریع آفتاب سوختگی پوست
درمان سریع آفتاب سوختگی پوست

درمان سریع آفتاب سوختگی پوست

-آفتاب سوختگی در حقیقت یک نوع التهاب است و یکی از ساده‌ترین روش‌های درمان سریع آن، استفاده از آب خنک است. در این روش شما می‌توانید سریعا با آب سرد دوش گرفته و یا در وان آب خنک دراز بکشید.

توجه داشته باشید که از صابون استفاده نکنید و به پوستتان فشار وارد نکرده تا تحریک نشود. -یکی دیگر از روش‌های سریع درمان آفتاب سوختگی استفاده از یخ است. شما می‌توانید چند تکه یخ را در یک پارچه تمیز نمدار گذاشته و روی ناحیه مد نظر قرار دهید.

یخ‌ها با منقبض کردن رگ‌های خونی، باعث کاهش تورم ناحیه آفتاب سوخته می‌شود. بهتر است یخ را به طور مستقیم با پوست تماس ندهید. -سرکه یکی از مواد غذایی است که خواص بی‌نظیری دارد. طبق تحقیقات مالیدن مقداری سرکه روی ناحیه آفتاب سوخته باعث بهبود عوارض آن می‌شود.

اما در صورتی که پوست حساسی دارید و یا نسبت به این درمان واکنش منفی نشان دادید، سریعا این کار را متوقف نمایید. -یکی دیگر از روش‌های درمان سریع آفتاب سوختگی، استفاده از مرطوب کننده‌ها می‌باشد. می‌توان برای اطمینان بیشتر، از مرطوب کننده‌های بدون بو و رنگ و مناسب پوست‌های حساس استفاده کرد. مرطوب کننده‌ها به جلوگیری از پوسته پوسته شدن و تحریک ناحیه آفتاب سوخته کمک می‌کنند.

-استفاده از سیب زمینی نیز یکی از درمان‌های سریع آفتاب سوختگی به شمار می‌رود. نشاسته موجود در سیب زمینی، التهاب و حرارت را از بدن خارج کرده و فرایند بهبود را تسریع می‌کند. ابتدا یک عدد سیب زمینی را درون قابلمه گذاشته و روی آن آب بریزید و بگذارید آب پز شود؛

پس از اینکه سیب زمینی پخت، آن را پوست گرفته و اجازه دهید خنک شود و سپس با گوش کوب له کنید و آن را همانند خمیر، روی این ناحیه آفتاب سوخته بمالید تا تاثیر خود را بگذارد.

آفتاب سوختگی
آفتاب سوختگی

سفید کردن پوست آفتاب سوخته

_ برای سفید کردن پوست آفتاب سوخته می‌توانید از مخلوط ماست و آب پرتقال استفاده نمایید. این ماده سبب روشن شدن پوست شده و لکه‌های پوستی و تیرگی‌های حاصل از آفتاب سوختگی را رفع می‌کند.

_یکی دیگر از روش‌ها استفاده از ماست و زردچوبه می‌باشد و جزو بهترین درمان‌ها برای روشن‌تر کردن پوست آفتاب سوخته است.

_در روش بعدی می‌توانید از ترکیب آب خیار، مقداری آبلیمو و کمی زردچوبه استفاده نمایید تا به کمک آن لکه‌های ناشی از سوختگی پوست را رفع کنید.

_بهره‌گیری از بادام و ترکیب آن با مقداری شیر و کمی روغن چوب صندل باعث روشن شدن و درخشان شدن پوست پس از آفتاب سوختگی می‌شود.

_استفاده از ترکیب پودر چوب صندل، مقداری زردچوبه و گلاب روشن کننده فوق العاده قوی برای پوست آفتاب سوخته محسوب می‌شود.

_روغن زیتون یک مرطوب کننده طبیعی و روشن کننده پوست است و استفاده از آن چه به صورت خوراکی و چه به صورت موضعی، باعث شفافیت بیشتر پوست پس از قرارگیری در معرض آفتاب خواهد شد. این ماده همچنین خواص ضد التهابی بی‌نظیری دارد.

کرم آفتاب سوختگی
کرم آفتاب سوختگی

کرم درمان آفتاب سوختگی و تیرگی پوست

اگر آفتاب سوختگی شما متوسط یا خفیف است می‌توانید از کرم هیدروکورتیزون یک درصد و یا دو و نیم درصد استفاده نمایید.

این کرم را سه بار در روز و به مدت سه روز روی ناحیه آفتاب سوخته بمانید. ضمناً می‌توانید قبل از استفاده این کرم، آن را مدتی در یخچال نگه داشته تا هنگام استعمال، حس خنکی را به شما منتقل کند.

این کرم خارش و تیرگی ناشی از آفتاب سوختگی را به شدت کاهش می‌دهد. ضمناً می‌توانید از پماد آلفا برای کاهش علائم آفتاب سوختگی مانند التهاب و ترمیم زخم‌ها به مدت سه بار در روز استفاده نمایید. معمولا این پماد برای آفتاب سوختگی شدید توصیه نمی‌شود.

استفاده از پماد زینک اکساید نیز برای سوختگی پوست حاصل از آفتاب بسیار تاثیرگذار بوده و آسیب به پوست را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

خرید کرم ضد آفتاب

برای خرید کرم ضد آفتاب با مراجعه به فروشگاه‌ نشاط نو به آدرس neshateno.com و بررسی محصولات و همچنین مشاوره با متخصصان نشاط نو، این محصولات را خریداری کرده و بنا به نیاز خود از آن استفاده نمایید.

نتیجه‌گیری

نور آفتاب یکی از منابع اصلی دریافت ویتامین D برای بدن انسان است که برای بدن فواید بسیاری دارد. اما همانطور که می‌دانید قرار گرفتن بیش از حد در معرض اشعه خورشیدی، باعث ایجاد بیماری‌های مختلف و آفتاب سوختگی پوست می‌شود که پیامدهای ناخوشایندی را به همراه دارد.

از طرفی در کشور ما در بیشتر ماه‌های سال آفتاب وجود دارد و روزها معمولاً گرم هستند؛ بنابراین حتماً به شما توصیه می‌کنیم که مراقبت‌های لازم را در برابر نور خورشید به عمل آورده و از لوازم آرایشی و کرم‌های ضد آفتاب مناسب استفاده نمایید تا دچار آفتاب سوختگی نشوید.

در این مطلب نشاط نو در مورد درمان آفتاب سوختگی، روش‌های سریع بهبود این مشکل و کرم‌های ضد آفتاب مربوط به این درمان صحبت کردیم. امیدواریم از مطالب این مقاله بهره کافی را برده باشید. از اینکه با صبر و شکیبایی تا پایان مطلب درمان آفتاب سوختگی پوست ما را همراهی کردید، بسیار متشکریم.

سوالات متداول

۱_ برای پیشگیری از آفتاب سوختگی باید چه کار کنیم؟ بهترین کار این است که از معرض قرارگرفتن نور شدید آفتاب خودداری کرده، در روزهای گرم تابستانی پوست خود را پوشانده، از عینک آفتابی استفاده کرده و از رفتن سولاریوم خودداری نمایید.

یکی از بهترین راهکارها برای پیشگیری از آفتاب سوختگی و سلامت پوست، استفاده از لوازم بهداشتی مانند کرم ضد آفتاب با SPF ۳۰ یا بالاتر است.

۲_آفتاب سوختگی شدید چه علائمی دارد؟ معمولا آفتاب سوختگی بعد از یک هفته رو به بهبود است؛ اما اگر پس از این مدت همچنان علائم سوزش و تاول زدن پوست، عفونت، از دست دادن آب بدن، التهاب، تب و لرز، حالت تهوع، ضعف و درد را داشتید، حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

۳_بهترین درمان برای از بین بردن جای آفتاب سوختگی چیست؟ لیزر IPL و میکرودرم ابریژن جمله درمان‌های لیزر برای از بین بردن جای آفتاب سوختگی و تیرگی پوست هستند که با تقویت کلاژن، بهبود گردش خون، کاهش التهاب و افزایش سلول‌های آن ناحیه، بدن را به تولید پوست جدید تشویق خواهند کرد و این لکه‌ها را به طور کامل از بین خواهند برد.

 

بیشتر بخوانید

بهترین و ماندگارترین عطر زنانه
بهترین و ماندگارترین عطر زنانه
روتین پوستی برای شب و روز
روتین پوستی برای شب و روز
آرایش ابرو
آرایش ابرو
بهترین و ماندگارترین عطر مردانه
بهترین و ماندگارترین عطر مردانه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا