درمان خشکی پوست(معرفی موثرترین درمان‌ها)

خشکی پوست یکی از عارضه‌های پوستی است که تقریباً شایع بوده و ممکن است در هر سنی اتفاق بیفتد و باعث پوسته پوسته شدن سطح پوست افراد می‌شود و برای مقابله با مشکلات پوستی میتوان از کرم مرطوب کننده استفاده کرد. نهایتاً این اتفاق منجر به خارش آن ناحیه از پوست شده و در موارد شدیدتر، ترک و خونریزی ایجاد می‌کند. عوامل مختلفی از جمله آلرژی، آب وهوای سرد و خشک، شستن زیاد دست و صورت منجر به ایجاد خشکی پوست می‌شوند که امروزه با توجه به تنوع لوازم آرایشی و لوازم بهداشتی، می‌توانید این مسئله را درمان کنید. در این مقاله ما می‌خواهیم راجع به درمان خشکی پوست و معرفی موثرترین درمان‌ها صحبت کنیم. پس لطفاً نشاط نو را تا انتها همراهی بفرمایید.

درمان سریع خشکی پوست
درمان سریع خشکی پوست

درمان سریع خشکی پوست

اولین قدم برای درمان سریع خشکی پوست این است که علت آن را شناسایی کنید. به عنوان مثال یکی از متداول‌ترین علت‌های خشک شدن پوست، هوای زمستانی است. به هر حال شما برای درمان سریع در درجه اول باید یا خودتان یا به کمک پزشک متخصص، علت خشکی پوست را کشف کنید.

اما در ادامه روش‌هایی را به شما معرفی می‌کنیم که برای پیشگیری از خشکی پوست و درمان سریع آن، تاثیر فوق العاده‌ای دارند:

۱_نهایت سعی خود را بکنید که برای پوست صورت و پوست بدنتان از آب داغ کمتری استفاده کنید. متاسفانه عده‌ای از افراد به اشتباه فکر می‌کنند استفاده از آب داغ پوست آنها را بهتر کرده و آن را هیدراته می‌کند.

اما باید بدانید که آب داغ یکی از عوامل ایجاد خشکی پوست است. حتی متخصصان توصیه می‌کنند که از استحمام بیش از اندازه با آب ولرم نیز جلوگیری کنید؛ زیرا آب ممکن است در برخی از مواقع خشکی پوست شما را تشدید کند و چربی‌های محافظ آن را از بین ببرد.

همچنین زمان حمام خود را کم کرده و در حد اعتدال استحمام کنید و از آب داغ برای حمام کردن اجتناب کنید.

 

۲_انتخاب صابون مناسب و ملایم و بدون عطر در درمان پوست خشک موثر است. می‌توانید از شامپوهای بدن ملایم که کمتر منجر به خشکی پوست می‌شوند نیز بهره بگیرید؛ زیرا مصرف بیش از اندازه صابون و ضدعفونی‌کننده‌ها، موجب خشکی پوست می‌شود.

 

۳_برای مقابله با مشکلات پوستی مانند خشکی، دئماً از کرم مرطوب کننده‌ مناسب استفاده کنید؛ زیرا باعث آبرسانی بیشتر به پوست شما می‌شود.

معمولاً مرطوب کننده‌های اصلی در دسترس همگان قرار می‌گیرند که شما می‌توانید با توجه به نوع پوست خود یکی از آنها را انتخاب کنید. توصیه می‌کنیم قبل از استعمال مرطوب کننده، موضع مورد نظر را مرطوب نمایید.

 

۴_توصیه چهارمی که ما برای درمان داریم، محافظت از پوست در مقابل باد، باران، برف و نور خورشید است.

باید بدانید نور خورشید علی رغم همه فوایدی که دارد، برای پوست مضر بوده و قرار گرفتن تحت نور مستقیم خورشید، منجر به خشکی پوست می‌شود.

پس همیشه از کرم ضد آفتاب استفاده کنید، به کمک یک دستگاه بخور رطوبت منزل را افزایش داده و با نوشیدن آب بیشتر و کرم آبرسان و مرطوب سازی شبانه و لایه برداری پوست سعی کنید از خشک شدن پوستتان پیشگیری کنید.

 

۵_از تماس پوست با مواد تحریک کننده و آلرژن‌ها به شدت اجتناب کنید؛ خصوصاً افرادی که مبتلا به مشکلات پوستی مانند اگزما هستند باید روی این مسئله دقت کنند.

توجه کنید برای شستشوی لباس‌های خود از شوینده‌های مناسب بهره بگیرید. از ماسک‌ صورت خانگی آبرسان نیز برای ماه‌های سرد سال استفاده کرده تا به کمک آنها پوستتان مرطوب‌تر شده و میزان خشکی آن کم شود.

در صورت رعایت این موارد کمتر به خشکی پوست مبتلا می‌شوید و یا در صورت ایجاد آن، سریع‌تر درمان خواهید شد.

درمان خشکی پوست صورت در طب  سنتی
درمان خشکی پوست صورت در طب سنتی

درمان خشکی پوست صورت در طب سنتی

در طب سنتی توصیه‌هایی برای این درمان توصیه شده است که ما در این قسمت می‌خواهیم چند نمونه از بهترین روش‌های درمانی مطرح شده در طب سنتی برای خشکی پوست صورت را، مطرح کنیم:

_طبق آنچه که در متون طب سنتی بارها و بارها به آن تاکید شده است، استفاده از عسل و زیتون برای پوست صورت و بدن است؛ زیرا ترکیب این دو ماده یک کرم طبیعی فوق العاده را به وجود آورده و شما می‌توانید با استعمال آن، از خشکی روی پوستتان پیشگیری کنید.

برای درست کردن لوسیون روغن زیتون و عسل می‌توانید مقداری عسل و روغن زیتون را به همراه یک قاشق چای‌خوری آبلیمو، ترکیب کرده و آن را روی موضع مورد نظر بمالید و اجازه دهید ۱۵ دقیقه بماند.

سپس پوستتان را با دستمال تمیز و آب گرم پاک کنید. از ترکیب شیر و عسل نیز برای پیشگیری از چین و چروک و از بین بردن خشکی دست و صورت کمک بگیرید.

 

_یکی دیگر از توصیه‌های طب سنتی برای درمان، استحمام با آب ترکیب شده و جوی دوسر است؛ زیرا این ماده خواص زیادی نظیر پاک کنندگی، مرطوب کنندگی و آنتی اکسیدانی را داشته که در درمان تاثیر شگرفی دارد.

برای انجام این کار مقداری بلغور جوی دو سر را پودر کنید؛ سپس آن را داخل وان آب ولرم بریزید. پس از آن حدود ۲۰ دقیقه درون این آب غوطه‌ور شوید و برای روی پوست صورتتان نیز از آن استفاده کنید.

بعد از گذشت این مدت زمان، از وان خارج شده و پوست بدن خود را با حوله خشک کنید. در نهایت نیز نیازی به شست شوی پوست با آب ندارید.

 

_ترکیب دو گیاه بی‌نظیر نعناع و بابونه یکی از تاثیرگذارترین درمان‌ها برای خشکی پوست صورت است که در طب سنتی روی آن تاکید می‌شود؛ زیرا بابونه و نعناع خاصیت ضد قارچی و ضد التهابی داشته و باعث افزایش آبرسانی و لطافت پوست می‌شود و برای درمان انواع مشکلات پوستی نیز اثر مثبت دارد.

 

_استفاده از روغن نارگیل، روغن آرگان و روغن آووکادو نیز در طب سنتی برای مبارزه با خشکی پوست توصیه شده است؛ زیرا این روغن‌ها خواص زیادی داشته و ضمن هیدراته نمودن پوست، خشکی آن را درمان می‌کنند.

همچنین می‌توانید از روغن نفتی یا وازلین و گلیسیرین که رطوبت رسانی بالایی دارند، برای درمان خشکی پوست استفاده کنید.

 

در طب سنتی ایرانی اسلامی پوست خشک نشانگر سودا است و می‌توان آن را با خوردن موادی مانند کدو، اسفناج، گوشت بره، شیر تازه، ماش و… درمان کرد. معمولاً در طب سنتی برا درمان خشکی پوست کبد و معده را بررسی می‌کنند و با توجه به مزاج افراد، توصیه‌های لازم را به او می‌نمایند.

درمان خانگی خشکی پوست صورت
درمان خانگی خشکی پوست صورت

درمان خانگی خشکی پوست صورت

خشکی پوست یک مسئله آزاردهنده است که ممکن است هر کسی گرفتار آن شود. شما می‌توانید از روش‌های خانگی برای برطرف کردن این مشکل بگیرید. برخی از این راه‌حل‌ها شامل موارد زیر می‌باشد:

  • آلوئه ورا: یکی از بهترین درمان‌های خانگی این است؛ زیرا حاوی ترکیباتی است که رطوبت پوست را افزایش داده و در میزان تولید الاستین و کلاژن تاثیر بسزایی دارد.

همچنین خاصیت ارتجاعی پوست را بالا برده و آن را درخشان‌تر می‌کند. حتی اگر به بیماری‌های پوستی مانند پسوریازیس و اگزما مبتلا شده باشید، می‌توانید از ژل آلوئه‌ ورا برای درمان آن استفاده نمایید.

برای بهره‌گیری از این گیاه ابتدا آلوئه ورا را خارج کرده و مقداری از آن را روی پوستتان ماساژ دهید. حتی می‌توانید بگذارید یک شب این ژل روی پوستتان باقی بماند.

 

  • استفاده از آب میوه: یکی دیگر از راه‌های درمانی سریع استفاده از آب میوه‌های مختلف است.

به عنوان مثال می‌توانید از آب هندوانه که غنی از ویتامین‌های مفید برای پوست است یک ماسک تهیه کنید و هفته‌ای دو بار از آن استفاده کنید.

از آب آناناس که در از بین بردن آلودگی‌های روی سطح پوست بسیار عالی عمل می‌کند، استفاده نموده و از توت فرنگی نیز حاوی مقدار زیادی از ویتامین‌ها و پلی فنول‌ها بوده و پوست صورت شما را در برابر اشعه uv حفاظت می‌کند، بهره بگیرید.

 

  • بهره‌گیری از گلاب: گلاب در درمان خشکی پوست صورت بسیار تاثیرگذار است؛ زیرا خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی داشته و می‌توانید پس از شستن صورت آن را روی پوست خود اسپری کنید و یا به کمک پنبه، آن را روی موضع مورد نظر بمالید.

در صورتی که گلاب را با عسل نیز مخلوط کنید، می‌تواند یک ماسک عالی و غنی از ویتامین‌ها برای پوست باشد.

 

  • سرکه سیب: این ماده نیز جزو یکی از درمان‌های خانگی برای خشکی پوست صورت است؛ زیرا اسیدهای ملایمی داشته که ph پوست را تنظیم خواهند کرد.

برای استفاده از آن می‌توانید نصف قاشق چای‌خوری سرکه سیب را با نصف قاشق چای‌خوری آب رقیق کرده و نصف قاشق چای‌خوری عسل به آن بزنید.

سپس این ترکیب را روی پوست خود به مدت ۱۵ دقیقه بگذارید. پس از آن پوستتان را با آب ولرم شستشو داده و با یک دستمال تمیز و مرطوب پاک کنید.

 

  • زردچوبه: این ادویه محبوب نیز جزو درمان‌های خانگی به شمار رفته زیرا حاوی ترکیب فعالی به نام کرکومین است که این ترکیب برای سلامت پوست خواص بی‌شماری دارد و ضد پیری است.

برای استفاده از زردچوبه می‌توانید آن را با مقداری شیر پرچرب و عسل ترکیب کرده و اجازه دهید به مدت ۲۰ دقیقه روی پوستتان بماند. سپس پوست صورت خود را با آب خنک بشویید.

 

  • روغن جوجوبا: این روغن نیز یکی از درمان‌های خانگی است که می‌تواند به عنوان یک سد دفاعی در برابر میکروب‌های پوست عمل کند؛ زیرا خاصیت ضد پیری و آنتی اکسیدانی داشته و وضعیت پوست شما بهبود می‌دهد.

همچنین می‌توانید از روغن‌های دیگری که در دسترس داشتید مانند روغن نارگیل، روغن زیتون، روغن ویتامین e، گلیسیرین و وازلین نیز برای این درمان استفاده نمایید.

مطروب کننده و آبرسان
مطروب کننده و آبرسان

خرید مرطوب کننده و آبرسان صورت

برای خرید مرطوب کننده و آبرسان صورت با مراجعه به فروشگاه‌ لوازم آرایشی و بهداشتی نشاط نو به آدرس neshateno.com و بررسی محصولات و همچنین مشاوره با متخصصان نشاط نو، این محصولات را خریداری کرده و بنا به نیاز خود از آن استفاده نمایید.

نتیجه گیری

خشکی پوست صورت جزو یکی از رایج‌ترین عارضه‌های پوستی بوده که می‌توان با رعایت برخی از موارد ساده و مهم از بروز آن تا حدی پیشگیری کرد و یا در صورت ایجاد خشکی پوست، آن را درمان کنید.

در نهایت باید دقت داشته باشید که در طول روز به مقدار کافی آب بنوشید و رژیم غذایی سالمی که حاوی مقدار زیادی میوه و سبزیجات است را، برای برطرف کردن نیاز بدنتان به آب، داشته باشید.

ضمناً می‌توانید با مشورت پزشک از مکمل‌های دارویی و ویتامین‌ها استفاده نمایید. همچنین توصیه می‌کنیم حتی زمانی که در خانه هستید، کرم ضد آفتاب روی پوست خود بمالید؛ زیرا باعث دفع رادیکال‌های آزاد موجود در هوا می‌شود.

استفاده از لوازم آرایشی و لوازم بهداشتی کرم مرطوب کننده و کرم آبرسان نیز میتواند یک گزینه مناسب برای درمان خشکی پوست باشد. از توجه شما سپاسگزاریم.

سوالات متداول

۱_از چه مرطوب کننده‌هایی برای درمان سریع خشکی پوست استفاده کنیم؟

معمولاً از پمادهای مرطوب کننده، روغن‌های مرطوب کننده، کرم مرطوب کننده و لوسیون مرطوب کننده استفاده می‌شود.

۲_آیا لایه برداری پوست برای درمان خشکی آن تاثیرگذار است؟

بله، لایه برداری پوست خصوصاً در فصولی مانند پاییز و زمستان می‌تواند ضمن از بین بردن سلول‌های مرده، رطوبت رسانی به پوست را بالا برده و باعث نرم‌تر شدن آن شود.

۳_بهترین پماد برای خشکی پوست صورت کدام است؟

انواع و اقسام کرم‌ مرطوب کننده و کرم آبرسان برای درمان خشکی پوست صورت وجود دارد. اما کرم آبرسان استیونز، کرم وازلین بیورلی و کرم آبرسان سیمپل جزو بهترین‌ها هستند که اکثر افراد از استفاده آن، رضایت کافی داشتند.

بیشتر بخوانید

ژل شستشوی صورت چیست؟
ژل شستشوی صورت چیست؟
روتین پوستی برای شب و روز
روتین پوستی برای شب و روز
آفتاب سوختگی
آفتاب سوختگی
آرایش ابرو
آرایش ابرو

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا